Prudké deště zvedly hladiny vodních toků
Od včerejška přechází přes naše území fronta s vydatným deštěm. V reakci na tyto srážky došlo na vodních tocích v zasažených oblastech k prudkým vzestupům hladin s dosažením stupňů povodňové aktivity.
Za posledních 24 hodin napršelo nejvíce na Šumpersku, v Zábřehu na Moravě, v Jeseníkách a na Olomoucku. Ve stanici Oskava na Šumpersku spadlo za 24 hod. 85 mm srážek, ve stanici Štíty u Zábřehu na Moravě 80 mm, Dlouhé Stráně hlásí 75 mm, ve stanicích Bělá pod Pradědem, Šerák, Jeseník, Velké Losiny, Hoštejn a Javorník napadalo 50 mm.
V důsledku prudkých srážek vzrostl průtok v některých tocích až stonásobně. Dosažené stupně povodňová aktivity jsou v kraji Vysočina, Olomouckém a Jihomoravském. Řeka Oskava v Uničově dosáhla III. SPA a jeho hodnotu v kulminaci překročila o 30 cm. Oskava se vylila z břehů a zatopila sklepy a zahrady několika nemovitostí. Hladina má již klesající tendenci. Řeka Oskava zaplavila také pozemky v okolí Šumvaldu.
II. SPA dosáhl tok Oslava v Dlouhé Loučce, zde už hladina opadává, aktuálně dosahuje I. SPA. I. SPA byly zaznamenány také na toku Jevíčka v Choryni, Želetavka v Jemnici, Jihlava v Ptáčově, Svratka ve Veverské Bítýšce a Loučka v Dolních Loučkách.
Během noci došlo také k zaplavení části Rapotína, kde probíhá stavba protipovodňové ochrany. Na místě zasahovala těžká technika. V místě je řeka Desná již po kulminaci a voda opadává.
Povodí Moravy, s. p. má technické pracovníky v terénu v zasažených oblastech, těžká technika je připravená zasáhnout. Situace se bude vyvíjet v závislosti na přechodu dešťových srážek. V současnosti je většina vodních toků po kulminaci. Vlivem dotoku lze během dne předpokládat dosažení I. či II. SPA i v oblastech ležícími pod zasaženými místy.
Na místech, kde jsou vodní nádrže, došlo k zachycení povodňových průtoků v nádržích. Nádrže se v současnosti plní. Vodní nádrž Vranov transformuje přítok o síle 57 m³/s na odtok 4 m³/s, vodní nádrž Vír převádí přítok 16 m³/s na odtok 2 m³/s.
Další informace:
Bc. Petr Chmelař
útvar vnějších vztahů a marketingu